Dithering
Dithering je v počítačové grafice nazýván proces vytváření polotónových obrazu takovým způsobem, aby zůstala zachována původní vizuální informace v co největší míře. K značné ztrátě vizuální informace dochází při redukci (nejen) TrueColor (16 777 216 barev) rastrového obrazu na HighColor (65 536 barev), případně indexovaný (256, 16, 2 barev). Dithering (můžeme říci i rozptyl), tuto ztrátu v jisté míře kompenzuje. Při redukci barev lze vypočítat rozdíl původní a harmonizované barvy (Error-Diffusion / Dispersion), tento rozdíl se jmenuje kvantová odchylka a přenáší se z pixelu na pixel. Během redukce se rozptylem simulují barvy, které v obraze nejsou, tím, že spojuje shluky pixelů. Princip rozptylu je v tom, že je použita vlastnost lidského zraku, kdy oko nevnímá pixely, umístěny dostatečně blízko sebe, jednotlivě, ale jejich vnímá jako jeden barevný bod. Existuje několik metod, které polotónových obraz vytvářejí.
Dithering se často používá u barevných přechodů (gradienty), čímž se zamezuje „proužkování“ nebo posterizaci ploch.
Ukázka ditheringu
Dithering se využívá při laserovém gravírování grafiky s polotóny (odstíny) nebo fotografií. Pro gravírování je vhodné grafiku připravit.
Používané algoritmy
- Maticový rozptyl
- Náhodný rozptyl
- Rozptyl s distribucí odchylky
- Riemersův rozptyl